Er zijn 5 regels waar je aan moet voldoen om na een digitale inbraak bij de bank je geld nog terug te kunnen krijgen. De consumentenbond en de banken hebben daarover afspraken gemaakt. Die afspraken zijn nu voor elke bank hetzelfde. Voorheen verschilde dat nog wel eens van bank tot bank. Die afspraken maken snel duidelijk of er sprake is van nalatigheid met internetbankieren.

1. Beveiligingscode

De beveiligingscode die je hebt van de bank, dat is je pincode en je verificatiecode.

2. Bankpas niet uitlenen

Je mag de bankpas niet uitlenen aan iemand anders.

3. Controle Afschriften

Controleer minstens eens ind e twee weken je afschriften of het allemaal klopt. Als er afschrijvingen tussen zitten die niet kloppen moet je dat melden.

4. Melden van incidenten

Als het dus niet klopt op je afschriften moet je dat melden. Je bent zelf verantwoordelijk voor je bankrekeniing en wat er afgeschreven wordt en wat niet. Dus de bank wil dat je dat controleert en meldt als het niet klopt.

5. Veilige computer

En veilige computer houdt in dat de computer normaal wordt oonderhouden en een degelijke virusscanner heeft. Dus:

  • Windows Updates moet aan staan
  • Een geldige degelijke virusscanner die bijgewerkt is

Wat de virusscanner betreft: die mag dus niet verlopen zijn en die mag wel gratis zijn zoals Avira, Avast, AVG of Microsoft Security Essentials.

Phishing mail en telefoontjes

Met phishing worden inlogcodes van consumenten telefonisch of per e-mail afgetroggeld. Phishingmails zijn vaak te herkennen aan gebrekkig taalgebruik, maar de methoden worden steeds gehaaider. Klanten horen te weten dat ze nooit gegevens aan anderen mogen verstrekken.

Tips: betaalfraude voorkomen

  • Toets afgedekt je pincode in en zorg dat niemand meekijkt of je afleidt.
  • Schrijf je pincode alleen versleuteld op en bewaar deze niet bij de bankpas. Vernietig de pincodebrief van de bank!
  • Houd codes strikt geheim.
  • Controleer wekelijks bij- en afschrijvingen.
  • Doe bij diefstal, verlies en fraude direct aangifte bij de politie en blokkeer je pas: 0800-0313 vanuit Nederland en +31 30 283 5372 vanuit het buitenland.
  • Check bij internetbankieren of de website beveiligd is (bij Internet Explorer: https en een slotje).
  • Log na internetbankieren en mobiel bankieren uit.
  • Zorg dat je computerprogramma’s up to date zijn en installeer een antivirusprogramma.
  • Gebruik de nieuwste versies van je internetbrowser
  • Maak gebruik van draadloos internet met een wachtwoord
  • Alleen internetbankieren via een gesloten Wifi-netwerk, dus niet op openbare Wifi Netwerken.
  • Installeer een firewall en virusscanner (zoals Avira Free)
  • Installeer geen software die ongevraagd wordt aangeboden!